Wpisz login i hasło, następnie kliknij zaloguj się.

Kliknij zarejestruj się by założyć konto na doop.pl




Interviews
Forum
Ateliers
Articles
Our artists
Events
Publication

+Obraz+   Oblicze Jezus Jaś Emilka Biały Koń
Obraz miałem już dawno zaczęty, dziś tylko go...
~ Dziękujemy !
~ Super !

Art gallery, paintings, sculpulture, free archive for every one.

Outstanding
Painting and Graphick
Stained glass
Sculpture
Other
PC Graphick
 
Inform about news:
 
 
Art Gallery - paintings, sculpulture.

Art Gallery promote
young artist. Give
no limited access to
put your paintings,
sculpulture in
our website.
We give you
free website aswell.
www.
YourName.doop.com
 
ZłOTNICTWO DLA WYBRANYCH
 

ZłOTNICTWO DLA WYBRANYCH



Interview with:

Sznycer Janusz

(Data: 2006-07-30 10:12:53)

Marcin:Skąd zamiłowanie do biżuterii? To dość droga i chyba trudna dziedzina w sztuce ?
Janusz Sznycer: Moje pasje to malarstwo i muzyka, w wolnych chwilach pogrywam na gitarze klasycznej (famenco i inne gatunki ). Zawodowo projekty i sztuka zlotnicza ,w zasadzie kontakt ze sztuką miałem już od dzieciństwa mój ojciec byl znakomitym rysownikiem i dekoratorem a, dom był w zasadzie pracownią .

Uprawiałem też uliczną sprzedaż moich prac malarskich i szkiców zabytków Gdańska. Kontakt z klasycznym złotnictwem był w zasadzie możliwy tylko poprzez układy rodzinne (znajomości ) ,a i tak wprowadzenie w arkana tego zawodu było bardzo ogólne i przyznam do dziś tak jest w rożnych pracowniach (napewno sa jakies wyjatki ale to rzadkość ja takiego szczęścia nie miałem ) .

Najpierw malujesz , rysujesz projekt, czy odrazu z "glowy" przekładasz go na robotę?
Na początek układam sobie jakby w głowie całość pracy (wygląd ),ale też jest to często kwestia przypadku, sygesti, czegoś co daje mi tak zwanego'' KOPA '' czyli '' WENY'' Bywa z tym różnie i też rożnie do tego podchodzę, czasem od razu wykonuję daną prace bez szkicu wstepnego, a czasem muszę jednak na nim sie oprzeć.

Czy są dzieła , które nie oddaly Twojego pierwotnego zamierzenia? I po skończonej robocie patrzysz i myślisz "co to wyszlo" ?                                                                                                                                                                                     W czasie tworczej Weny czyli praca + natchnienie nie zawsze ze soba w tym samym momencie sie jakby zgrywaja sa dni ze sie mijam jakby z zamierzonym celem głównie chodzi mi o sam efek końcowy . Czy jest inny od zamierzonego wczesniej ? . Nie ma znaczenia , chyba ze to jest konkretne zamówienie , to sa wtedy zupełnie inne zasady . W mojej twórczej pracy liczy sie tylko SKUTEK .


Czy są organizowane wystway biżuterii artystycznej , i czy w takowych uczestniczyłes - ysz?                                           TAK jak dotąd były to wystawy indywidualne w kraju i za granica . Dziś jest ich coraz więcej (dużo się ostatnio zmienia jeśli chodzi o ogolnodostępność) .Były to takzwane kręgi twórczości akademickiej bardzo chermetyczne .Sądze, że to było bardzo krzywdzące dla innych takzw. z zewnątrz. Może nawet bardziej zdolnych bez papierów nie pozbawionych swego twórczego indywidualizmu , który można często stracić przez nie rozsądnego nauczyciela (prowadzącego )

Twoim najwiekszym osiągnieciem było ? Coś o czym chciałbyś powiedzieć całemu światu....                                          Kiedy odkrylem swoje zdolosci w tym kierunku i mozliwosci w technikach warsztatu ktore opanowalem , a nie bylo tak lekko glownie to praca praca praca ...........a i doskonalenie i tak bez konca .


Jak długo powstają takie cacka - oczywiście w zależności od tego czy to pierścienie czy broszki.....?
Sa wyroby bardzo czasochłonne i tez po jakimś czasie je poprawiam. Wykończenie jest bardzo ważne nadaje im ostateczny charakter .

Czy możesz nam opisać etapy powastawania takich przedmiotów ?
Etapy powstawania w dużym uproszczeniu : Pomysł, sugestia ,rysunek wstępny ,rysunek techniczny(rozmieszczenie detali), przgotowanie materiału: topienie( walcowanie przeciąganie).

Następny etap to już jest podstawa czyli praca nad samym projektem, wycinanie układu formy, układanie wzoru - najbardziej ważne (od niego zalerzeć będzie końcowy efekt wzoru) , modelowanie ręczne (kucie, grawerowanie )lutowanie detali składanie w całość ,montaż opraw, kamieni na wzorze ,całosc jest papierkowana (wyprowadzenie powierzchni płaszczyzn krawędzi do polerowania) , końcowy etap to już wypolerowanie pracy , mycie i osadzenie kamieni .

Ile miałeś lat jak stwierdziłeś , że sztuka to właśnie to co chcesz robić. Czy od razu miałeś skłonności do jubilerstwa, biżuterii ?
Mój kontakt ze sztuką nastąpił już od wczesnego dzieciństwa, w domu rodzinnym panował klimat pracowni plastycznej - z racji zawodu mojego ojca (dekoratora wnętrz),który wprowadzał mnie w ten zaczarowany świat. Pamiętam dobrze jego wspaniale szkice w ołówku - napawały mnie dumą i godnym jego podziwem .


Jakie masz marzenia ? Czy sądzisz , że są realne do osiągnięcia?
Zdobyć sukces zawodowy to znaczy być szeroko znanym i docenionym artystycznie projektantem form złotniczych. Załapać się na  szkolenia w tym kierunku we Włoszech, kolebce światowego złotnictwa. Nauki może u większych mistrzów.



Co jest najważniejsze w Twoich pracach , projektach, coś co chcesz aby było zawsze widoczne . Taka Twoja marka,znak rozpoznawczy?
Bardzo indywidualne podejście do projektu i gotowej (wyjątkowej ) już formy mojej każdej pracy, myślę, że już i tak prace są bardzo nietypowe wśród innych i są moją marką na tym rynku.

Co robisz poza projektowaniem i tworzeniem bizuterii ? Czy moze to twoje główne zajęcie?
Mam ich wiele w swoich życiowych pasjach zajmowałem się kiedyś profesjonalnie muzyką (gitara w różnych gatunkach muzyki ; jazz, pop, flamenco, kończąc na klasyce. Grywałem też na małych imprezkach w muzycznym środowisku gdańskim kawałki blusów na ulubionej harmonijce ustnej. Były to fajne czasy których mi dziś bardzo brakuje. Uwielbiam słuchać muzykę np. kościelnych organów.

Jest też malarstwo w każdej tematyce (sztuka ulicznych malarskich wystaw)była eksponowana w mojej twórczości na ulicach Starówki Gdańskiej .

Czy miałeś kiedyś ofertę, której nie chciałeś lub nie mogłeś zrealizować z jakiś powodów ?
W kontaktach handlowych miałem parę propozycji wyjazdu (czyli tak zw. startu zawodowego za granica i większych możliwości w rozwoju. Niestety zabrakło mi może odwagi by ten cel osiągnąć .

 

 

Jak podchodzisz do prac, u swojej nazwijmy to konkurencji? Podgladasz , starasz wyciagnąc jakieś wnioski? Czy zamykasz wściekły stronę zakładając,że zobaczyłeś coś wartego uwagi ?
Wolę uczyć się na błędach innych chodzi mi o pomysły w samych formach, pomysłach rozwiązaniach, konstrukcji biżuterii, mam oczy szeroko otwarte, ale nie wszyscy zajmują się taka artystyczna działalnością wola „trzepać” dochodowa (masówkę), która jest bardziej opłacalna, ale i też mniej AMBITNA. Nie wszyscy potrafią dostrzec i docenić piękno i treści zawarte w tych moich małych dziełkach. Jest mi czasami przykro, że jest ich tak mało, i że dopiero za granicą można się naprawdę rozwinąć, mamy wiele takich przykładów a szkoda. Jest w naszej ojczyźnie dużo w tym temacie do zrobienia. Tylko nie liczni zdolni maja te szanse, żeby się realizować tu na miejscu, bez wjazdu do obcych .

Dzięki za wywiad. 

 

Galeria Janusza












 
Startuj DOOP.PL | Dodaj do ulubionych | Poleć nas znajomym | Kontakt | Regulamin | Pomoc
Wszystkie prawa zastrzeżone przez doop.pl©